Meny
Hjem
Vi trenger sjåfør!
Sjåførformidling
Medlemsfordeler
Gjestebok
Samarbeidspartnere
Annonser
Info
Kalender
Tips
WebButikk
Bilder
Login
Navn:
Epost:
Overskrift:
Innlegg:
Re fartskriver i bussenmandag den 2. mai 2016 - jan-ole@russebuss.no
Hei Thomas.

Når det er montert fartskriver i bussen, så er du pliktig til å bruke den ved kjøring. Dette er for at Statens vegvesen, politiet og sjåføren skal ha oversikt over kjøretid, hviletid og fart på bussen.

Skulle dere bli stoppet i en kontroll og sjåføren ikke bruker skiver, så kan det bli bøter til sjåføren.
Jeg vil anbefale at dere reiser innom en stor bensinstasjon i nærheten av der dere holder til og skaffer dere disse skivene.

Det er noen untak for veteranbusser angående det å bruke skive, men jeg vil anbefale at dere bruker skive så lenge det er montert fartskriver i bussen deres.

Mvh

Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Fartsskriver i bussenmandag den 2. mai 2016 - Thomas Rostad
Hei!

For noen kvelder siden forsvant fraskriver platene vi hadde inne i bussen.. Hvor kritisk er dette for fremtidig kjøring med tanke på dokumentasjon av kjøretid? Finnes det noen nødløsning på hvordan vår bussjåfør kan dokumentere sin kjøring på? Har lest noe om at hvis bussen er en veteran må ikke skriver følge med? Stemmer dette? Bussen er en 1985 model.

Håper på en rask tilbakemelding! :)


RE KRONEonsdag den 6. april 2016 - jan-ole@russebuss.no

Dette skriver Statens vegvesen på sin side på Facebook.no : " Russ på hjul".
Vi har fått mange henvendelser om krone og takrigg de siste dagene. Vi skjønner godt at det kommer spørsmål om dette, for det er ganske kompliserte greier. Vi legger derfor ut en forklaring på hva Vegvesenet legger i de to begrepene og hva som må til for å få de godkjent.
Krone: Det er en "pyntekarm" rundt taket på bussen. Den er som regel laget av tre, og den er gjerne høyere foran og bak enn den er på siden (som på bussen på bildet). For at en krone skal kunne godkjennes, må det følge med dokumentasjon fra et kompetent uavhengig laboratorium eller fra fabrikanten av kjøretøyet. Hvis det sitter ei krone på en buss som er godkjent tidligere, blir den regnet som en hvilken som helst annen del av kjøretøyet som skal kontrolleres. Det som oftest skjer med ei krone som er godkjent fra før er at den er blitt svekket i konstruksjonen. Dette fordi treverk trekker til seg vann og begynner å svelle og råtne. Dersom det har skjedd, blir det anmerket som en mangel som må utbedres. Hvis krona må skiftes helt ut, må den godkjennes på samme måte som nevnt tidligere.

Takrigg: Dersom bussen er godkjent med takrigg skal det stå hvor mye last den er godkjent for. Og riggen skal være konstruert i henhold til spesifikasjoner gitt av et uavhengig laboratorium eller kjøretøyfabrikanten. Dersom vi er i tvil om denne er blitt endret siden den opprinnelig ble godkjent kan vi kreve ny dokumentasjon. Takrigger er bygget av stål.

Kravene til dokumentasjon gjør det altså veldig vanskelig å få godkjent nye tak-konstruksjoner på busser. For mange vil det kanskje være best å droppe dette og heller legge ned penger og tid andre steder på bussen...


Vi i Russebuss.no kjenner ingen for øyeblikket som kan bygge lovlige kroner og hva dette vil koste.

JA, det vil påvirke eu-kontrollen hvis du ikke har gyldig påbygg på bussen.

Ja, man kan risikere å bli avskiltet på stedet.

Ja, det er mulig å rive kronen ved kontroll langs veien, men da får du ofte beskjed fra statens vegvesen at bussen må inn på ny kontroll og da kan du risikere å få en kontrolltime etter 18 mai og da er jo russetiden over. Og da har man ofte kjøreforbud frem til den dagen man skal inn på kontroll.

Så det enkleste er å la være å bygge noe på bussen som du vet ikke blir godkjent og heller bruke pengene på noe helt annet som er lovlig ombord bussen i russetiden :)


Mvh
Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Til Russ2017 Godkjenning av Kroneonsdag den 6. april 2016 - Marius Clausen
SVV i Norge vil normalt ikke godkjenne noe det ikke er dokumentasjon på og skikkelige test institusjoner finnes ikke i Norge. Enkelte med de mer seriøse og ekstreme prosjektene tar derfor (person)bilen med til TUV i Tyskland der det blir testet og godkjent. Med TUV godkjenning i hånden pleier det meste å gå rett igjenn om noe, så drar man på SVV of får bilen godkjent. Jeg er derimot ikke helt sikker på at SVV vil godkjenne en krone alike vel. Jeg tror vi bare må innse at russebuss-kronenes tid er forbi.

Kronemandag den 4. april 2016 - Russ2017
Hey, vet st man ikke kan godkjenne krone i Norge så er det noen som vet hvor man kan teste kronen og få det godkjent?

Re Russebussjåføronsdag den 23. mars 2016 - jan-ole@russebuss.no
Hei Sondre.

kort forklart, så trenger du førerkort for buss, kjøreseddel og jeg vil anbefale YKB-kurs.

Dette er 3 ting som både politiet og statens vegvesen spør etter,når du blir stoppet i en kontroll langs veien.

Ønsker du mer utfyllende svar, så kan du enten ringe oss på vakttelefonen 40063838, eller sende en mail på supporten vår : support@russebuss.no

Mvh
Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Russebussjåførmandag den 14. mars 2016 - Sondre
Hei, jeg har nylig tatt buss-lappen og lurer på hva annet jeg trenger for å kunne kjøre russebuss som privatperson? Hilsen Sondre

Re krone på bussmandag den 7. mars 2016 - jan-ole@russebuss.no
Hei Ådne.

Vi i Russebuss.no lager ikke krone på russebusser.
Da har du sikkert forvekslet oss med noen andre.

Russebuss.no er en medlemsorganiasjon for russebussjåfører.

Mvh

Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Krone på busssøndag den 6. mars 2016 - Ådne
Hei, vi er en guttegjeng med en buss vi gjerne skulle hatt krone på. Jeg så dere hadde gjort mye bra arbeid og vi ønsker noe tilsvarende på vår buss, det eneste problemet er at arbeidet må gjøres relativt fort da den skal lakkeres om 2 uker. Bussen er klar til at arbeidet kan starte fra og med idag. Håper på positivt svar mvh Ådne

re: inneplass for busslørdag den 9. januar 2016 - Anders - Russebuss.no
Hei,

Har dere prøvd dere hos Busshallen?
facebook.no/busshallen


inneplass for bussmandag den 28. desember 2015 - Annelen
Leter etter inneplass i Akeshus (nærme Asker) for en russebuss. Ønsker mulighet for å kunne jobbe med den her inne.

RE Kroneonsdag den 25. november 2015 - jan-ole
Dette skriver Statens vegvesen på sin side på Facebook.no : " Russ på hjul".
Vi har fått mange henvendelser om krone og takrigg de siste dagene. Vi skjønner godt at det kommer spørsmål om dette, for det er ganske kompliserte greier. Vi legger derfor ut en forklaring på hva Vegvesenet legger i de to begrepene og hva som må til for å få de godkjent.

Krone: Det er en "pyntekarm" rundt taket på bussen. Den er som regel laget av tre, og den er gjerne høyere foran og bak enn den er på siden (som på bussen på bildet). For at en krone skal kunne godkjennes, må det følge med dokumentasjon fra et kompetent uavhengig laboratorium eller fra fabrikanten av kjøretøyet. Hvis det sitter ei krone på en buss som er godkjent tidligere, blir den regnet som en hvilken som helst annen del av kjøretøyet som skal kontrolleres. Det som oftest skjer med ei krone som er godkjent fra før er at den er blitt svekket i konstruksjonen. Dette fordi treverk trekker til seg vann og begynner å svelle og råtne. Dersom det har skjedd, blir det anmerket som en mangel som må utbedres. Hvis krona må skiftes helt ut, må den godkjennes på samme måte som nevnt tidligere.

Takrigg: Dersom bussen er godkjent med takrigg skal det stå hvor mye last den er godkjent for. Og riggen skal være konstruert i henhold til spesifikasjoner gitt av et uavhengig laboratorium eller kjøretøyfabrikanten. Dersom vi er i tvil om denne er blitt endret siden den opprinnelig ble godkjent kan vi kreve ny dokumentasjon. Takrigger er bygget av stål.

Kravene til dokumentasjon gjør det altså veldig vanskelig å få godkjent nye tak-konstruksjoner på busser. For mange vil det kanskje være best å droppe dette og heller legge ned penger og tid andre steder på bussen...


Vi i Russebuss.no kjenner ingen for øyeblikket som kan bygge lovlige kroner og hva dette vil koste.

JA, det vil påvirke eu-kontrollen hvis du ikke har gyldig påbygg på bussen.

Ja, man kan risikere å bli avskiltet på stedet.

Ja, det er mulig å rive kronen ved kontroll langs veien, men da får du ofte beskjed fra statens vegvesen at bussen må inn på ny kontroll og da kan du risikere å få en kontrolltime etter 18 mai og da er jo russetiden over. Og da har man ofte kjøreforbud frem til den dagen man skal inn på kontroll.

Så det enkleste er å la være å bygge noe på bussen som du vet ikke blir godkjent og heller bruke pengene på noe helt annet som er lovlig ombord bussen i russetiden :)


Mvh
Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Kroneonsdag den 25. november 2015 - Russ2016
Hei

Vi ønsker å bygge krone, men har ikke godkjent taklast/rigg. Vi vet at de fleste bygger ulovlig krone, og lurer da på om en ulovlig bygd krone vil påvirke EU-godkjenningen?

Vil krona ødelegge bærekonstruksjonen i bussen? Har hørt fra noen at den kan gjøre det.

Og hvordan er det om man eventuelt blir stoppet. Vil man bli avskiltet, få varsel på å ta av kronen innen 2 uker, 3 uker? Har hørt mye forskjellig her.

Hilsen
Noen russejenter


Re bygging av kronemandag den 6. juli 2015 - jan-ole@russebuss.no
Hei Snæss.

Dette skriver Statens vegvesen på sin side på Facebook.no : " Russ på hjul".
Vi har fått mange henvendelser om krone og takrigg de siste dagene. Vi skjønner godt at det kommer spørsmål om dette, for det er ganske kompliserte greier. Vi legger derfor ut en forklaring på hva Vegvesenet legger i de to begrepene og hva som må til for å få de godkjent.

Krone: Det er en "pyntekarm" rundt taket på bussen. Den er som regel laget av tre, og den er gjerne høyere foran og bak enn den er på siden (som på bussen på bildet). For at en krone skal kunne godkjennes, må det følge med dokumentasjon fra et kompetent uavhengig laboratorium eller fra fabrikanten av kjøretøyet. Hvis det sitter ei krone på en buss som er godkjent tidligere, blir den regnet som en hvilken som helst annen del av kjøretøyet som skal kontrolleres. Det som oftest skjer med ei krone som er godkjent fra før er at den er blitt svekket i konstruksjonen. Dette fordi treverk trekker til seg vann og begynner å svelle og råtne. Dersom det har skjedd, blir det anmerket som en mangel som må utbedres. Hvis krona må skiftes helt ut, må den godkjennes på samme måte som nevnt tidligere.

Takrigg: Dersom bussen er godkjent med takrigg skal det stå hvor mye last den er godkjent for. Og riggen skal være konstruert i henhold til spesifikasjoner gitt av et uavhengig laboratorium eller kjøretøyfabrikanten. Dersom vi er i tvil om denne er blitt endret siden den opprinnelig ble godkjent kan vi kreve ny dokumentasjon. Takrigger er bygget av stål.

Kravene til dokumentasjon gjør det altså veldig vanskelig å få godkjent nye tak-konstruksjoner på busser. For mange vil det kanskje være best å droppe dette og heller legge ned penger og tid andre steder på bussen...


Vi i Russebuss.no kjenner ingen for øyeblikket som kan bygge lovlige kroner og hva dette vil koste.

Mvh
Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Bygging av kroneonsdag den 17. juni 2015 - Snæss
Hvordan og hvor får man bygget en lovlig krone, og hvor mye koster det? Både kronepartiet foran og/eller hele takdelen.

Re mangellapp russebusslørdag den 18. april 2015 - jan-ole@russebuss.no
Hei Benedicte.

Kortversjon? Ja......

langversjon:

Normalt, så har man mulighet til å velge selv hvilken trafikkstasjon man ønsker å ta kontrollen. Men siden dere er en russebuss, så vil dere nok få det svaret under:

Hvis dere prøver å bestille en time for etterkontroll et annet sted, så kan det hende at de sier at dere må tilbake til den samme trafikkstasjonen som ga dere mangellapp. Dette skyldes at de ønsker å følge opp det de har gitt mangellapp på.


Lykke til

Mvh
Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Mangellapplørdag den 18. april 2015 - Benedicte
Hei! Vi fikk mangellapp når vi skulle godkjenne vår ombygging på russebussen. Må vi tilbake til samme trafikkstasjon når vi skal vise den igjen for å få den godkjent? Takk for svar!
Mvh Benedicte

Re Leie av russebusstirsdag den 13. mai 2014 - Jan-Ole@russebuss.no
Hei Mariel.

Da det kreves turløyve for å låne/ leie bort busser i Norge, så er det ikke mulig å bruke en russebuss til utdrikkingslag.

Ta kontakt med partybussen på facebook.
https://www.facebook.com/groups/2316657353/

De har busser med løyve og sjåfører.

Mvh
Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Re bensintorsdag den 8. mai 2014 - jan-ole@russebuss.no
Hei Tob.

Da jeg var sjåfør på en russebuss, så hadde jeg tilgang til et bensin/dieselkort som det var satt av 15 000 kr på. Dette brukte jeg til å fylle på dieselen på bussen og bensin på aggregatene. I tillegg hadde jeg også mulighet til å kjøpe inn andre ting til bussen som eksempel spylevæske, olje m.m.

Fordelen med et bankkort/ bensinkort som sjåføren kan bruke, er at da slipper man å ha kronerulling hver gang man skal fylle på bussen eller på aggregatene. Da vet man at man har penger til dette.

Mvh
Jan-Ole
Styret
Russebuss.no


Bensinonsdag den 7. mai 2014 - Tob
Hei!
Hvor mye penger er man bør sette av til bensin i russetiden?
På forhånd, takk :)

Side 1 av 22
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22  Neste side »

10 SISTE LINKER
1) Martinsen Limousine
2) Sentrum Lyd
3) Russebussutleie

 
Om Russebuss.no | Vilkår og Regler | Tips ossCopyright © 2002-2011 - Anders Venaas