Meny
Hjem
Vi trenger sjåfør!
Sjåførformidling
Medlemsfordeler
Gjestebok
Samarbeidspartnere
Annonser
Info
Kalender
Tips
WebButikk
Bilder
Hjelpefond
Login
Navn:
Epost:
Overskrift:
Innlegg:
RE: ARENA ÅRETS EIKLEI BUSS!!!!!!!!!mandag den 9. mai 2005 - Russebuss.no
Vi beklager feilen... Dette er rettet opp.

mvh

Russebuss.no


ARENA ÅRETS EIKLEI BUSS!!!!!!!!!mandag den 9. mai 2005 - eikeli kåringen
det var ARENA som VANT eiklei kåringen ikke sinnataggen

EIKELIKÅRINGENsøndag den 8. mai 2005 - årets eikelibuss
det var ARENA som ble ÅRETS EIKELIBUSS

DJ BEVISlørdag den 7. mai 2005 - Dj Asker
Hei !
Jeg skal være Dj og spille for en Askerbuss på Tryvann Lørdag 14 Mai.
Det jeg lurte på er hvordan jeg får den type bevis for å slippe inn med Bussen ?

På forhånd Takk !

MVH
DJ Asker


hallotorsdag den 5. mai 2005 - lola
hallo og hade på bade eg er grønn russ eg

jobb er bæsj, pappa har kæsj!tirsdag den 3. mai 2005 - jarle
det er litt sykt å bruke 800.000 på en j*vla russebss:P dere bruker kke 400.000 på annlegg:P

Bilder fra russetidenmandag den 2. mai 2005 - Per
Kommer det ikke noen bilder fra kåringer etc på denne siden?!

Sjåførrelaterte sakermandag den 25. april 2005 - russebuss.no
Alle saker som er sjåførrelatert ligger i sjåførboka på Login

styret


Henting av bestillingsøndag den 24. april 2005 - Russebuss.no
Vi tar kontakt med alle som har bestillt. Dersom dere ikke hører noe fra oss innen to dager ber vi dere ta kontakt med oss på 4006 3838

russebuss.no


Hente klsitremker osvlørdag den 23. april 2005 - Jon Martin
Hvor kan man hente klistremerker og lignende man har bestilt via WebButikk ?

Sidestilte seter 2006fredag den 22. april 2005 - Christoffer Heien
Russ 05 her.
Det stemmer at selv om bussen er godkjent for sidestilte seter nå vil det ikke være lov neste år? Selv om neste års russ (06) kjøper en buss som har godkjenning for sidestilte seter fra 04?
Svar til min mail hadde vært fint.
c_heien@hotmail.com

Re: Vet russebuss.no hva de snakker om?mandag den 18. april 2005 - russebuss.no
Når det gjelder boltene så jobber vi med å sjekke opp dette. Dette var de målene vi har fått oppgitt med montering på takrigg. Når det gjelder bolter som har et bruddstukke på over 500 kilo så vil vi komme tilbake til dette.

Det som nevnes her om vridning er slik at med en stropp festet rett over så holder dette mer enn nok. Utregninger gjort av godkjent kjøreskole for sikkring av last viser oss at stroppen vil presse høyttaleren ned mot underlaget slik at med vekt på inntil 170/180 kg vil ikke kassene forflytte seg i en ulykke dersom stroppens bruddstykke er over 4000 kg og bruddstykket på boltene som brukes har en styrke på over 500 kg. Håper dette var litt avklarene.


Vet russebuss.no hva de snakker om?mandag den 18. april 2005 - Svein
"Alle skruene skal tåle minst 500 kilo. (Minste boltens størrelse skal være 10 mm 8,8)"...

En 10mm 8-8 bolt har en bruddstyrke på over 4000kg...

Ellers så virker det litt rart å feste f.eks. Outline's største subber med kun en stropp på midten, hvis dere først regner på krasj/ulykker så burde man jo tenke på at ting også kan vri seg? Da må det jo være bedre med to stropper med lavere kapasitet? (slik det har vært gjort i alle år)


Festing av utstyr på taktirsdag den 12. april 2005 - Russebuss.no
Her er mye forvirring hos mange. Like mye forvirring er hos de fleste sjåfører. Årsaken til at lyn og troden og stone er invitert er at disse har henvent seg til oss i hele forberedelsen til russetiden. Vi har så langt samarbeidet godt. At andre lyd og lysleverandører også vil være med er helt i orden. De er også velkommen, men vi har ikke kapasitet til å oppsøke alle som lever lyd og lys. Vi bruker de kontaktene vi har. Når vi får henvendelser fra andre lyd og lys leverandører så vil vi jobbe sammen med dem på sammen måte som med de to andre nevnte.

Når det gjelder reglene så forstår vi at mange føler at dette er veldig spessiellt. Vi var heller ikke klar over alle disse reglene. Med det som bakgrunn valgte vi å få i gang et kurs som setter sjåfører og en del teknikkere i stand til å gjøre en god jobb på dette området. Når vi har vært på dette kurset så vil vi på våre sider, også håper vi at Hovedstyret på sine sider vil gå ut med god informasjon om dette. Det finnes regler og retningslinjer allerde som russen kan lese om på vegvesenet sine sider, men informasjonen er vanskelig å finne og vanskelig å forstå. Vi håper å komme med bedre og god informasjon til russen og sjåførene etter kurset som skal være denne uken.

Så til det siste Kristian nevner så er det mange gamle rigger som sikkert har vært godkjent. Ikke har har fått fornyet denne godkjenningen, men forskriften for bolter er klar i kjøretøyforskriften og er ikke til å diskutere. Alt som skal festet til bussen skal festet med gjennomgående bolter i bærende konstruksjon på bussen. Vi har ikke laget de reglene. De er nasjonale og gjelder for alle land i EU. Hvorfor det ikke gjelder for stilas til hus er fordi at huset beveger seg med en hastighet av 0 km/t, mens en buss beveger seg i opptil 80 km/t. En selvborende skrue er derfor ikke veldig sikker i forhold til hva den skal sikkre og bære.


Festing av utstyr på taktirsdag den 12. april 2005 - Kristian
Hvis det er riktig det russebuss.no sier i forrige innlegg om festing av taklast, hvorfor får ikke alle russ bedre info?? Og hvorfor sier da forskriften som Ole refererer til noe annet?
Ellers lukter det forskjellsbehandling når dere inviterer Lyn og Torden og Stone, hva med de mange andre firmaene som leier ut utstyr? Tipper f.eks Eurotek føler det kjipt at dere utelater de fra et slikt opplegg...
Og en annen ting til slutt (jeg skal ikke ha takanlegg, bare så det er sagt) Mange gamle godkjente rigger hvor det er brukt mye skruer, øyekroker etc, er de plutselig ikke godkjent? Det virker på deres infoside som om det eneste lovlige er bolt og mutter. Hvorfor sikres f.eks enorme stillas til husveggen med kroker som skrus inn? Fordi det er sikkert!

RE: Festing av utsyr på takmandag den 11. april 2005 - russebuss.no
Vi forstår at reglene som omhandler feste av utsyr kan virke noe forvirrende. Vi har derfor invitet lyn og torden og stone audio til å være med på kurs for å lære å feste stroppene riktig.

Det er lover som regulrer hvor mye en stropp tåler og hva disse skal ha for påskrift. Biltema sine stropper, etter det vi kjenner til, er ikke bra nok for å feste taklast. Årsaken til at en stropp som tåler 4000 kg ikke tåler det likevel har med om stroppen er festet slik at den tåler objektets vekt, eller om objektet festet ved å bli presset ned mot underlaget. Så kommer momentet med antall knekkpunkter inn i bildet, samt det svakeste festepunktet (i taket eller på objektet). Til slutt må det regnes ut hva egenvektens newton tåler i forhold til underlaget og stekkraften til stroppen. De nye reglene som har med sikkring av last å regulerer også kravet om hvilke stropper som er godkjent og ikke. Det skal så inngravert i stroppens skralle hva den tåler.

Dette høres kanskje noe omfattende ut, og ja det er det også. Om Ole vil snakke ytterligere med oss om dette sender han oss en mail med sitt telefonnummer, så tar vi kontakt med han.

styret


Festing av utstyr på takmandag den 11. april 2005 - Ole
Ser på infosiden at det står en del om festing av utstyr på tak. Det kan jo bare ikke stemme at man skal feste hver høyttaler med to stropper i kjøreretning og én på tvers, og at hver av disse stroppene skal tåle 2000kg??! "Forskrift om bruk av kjøretøy" sier under paragraf 3-3 punkt 2 at gods skal være sikret for å tåle krefter lik hele godset vekt i kjøreretning og halvparten på tvers. Ifølge det som står på denne siden skal man sikre en normal basskasse på ca.70kg for en last på 4000kg i kjøreretning og 2000kg sideveis...hvor er logikken?!
Og så litt om type stropper. Mange bruker Biltemas billigste stropper som tåler 500kg bruddlast. Disse har ikke påskrevet noe merke, men Biltema dokumenterer lastkapasiteten, men dette er altså ikke bra nok?
Helt til slutt så skrives det at man skal feste stropper gjennom håndtak etc på høyttalere, men hva hvis det er høyttalere uten håndtak, får man ikke bruke disse da?!
Venter spent på svar på disse punktene!

Broer og Høydersøndag den 10. april 2005 - russebuss.no
Russebuss.no oppfordrer alle sine medlemmer til ikke å kjøre under broer med busser som høyere enn det som står på skiltet for brohøyden. Det er sjåførens førerkort dette går utover. Vi mener det er uinteressant hva den faktiske høyden for broen er. Skiltet er hva som gjelder. Det er to mulige kjøretraseer til tryvann. Den vanligste har en brohøyde på 3,90. Den andre på 4,00. De som velger broen som er 4,00 meter må kjøre ned igjen ved soria moria, slik at de kommer riktig inn til parkeringsslusene. NYE PARKERINGSRUTINER fra og med i ÅR

Høydetorsdag den 7. april 2005 - Morten
For å klargjøre noe av det som står her. Maks tillatte høyde på Besserudbroa er 3,9m. På veien som går rundt som det også er mulig å kjøre er maks tillat høyde 4,0m. Dette er de høydene som gjelder for å kjøre lovlig. Det at busser som er høyere klarer å kjøre under broene er forde det fen faktiske høyden under broa er noe mer enn det som er den tillatte høyden. Men husk er du høyere enn det som står skiltet så kan du bli bøtelagt, å eventuellt miste førerkortet hvis du kjører under.

Bussens høyde er det du som sjåfør som er ansvarlig for!!!


Høydeonsdag den 6. april 2005 - Kristian
Det skjønte jeg ikke helt.. hvis broen er 4,09 så burde det jo gå greit med en høyde på i hvert fall 4,0meter?!

Side 22 av 23
« Forrige side  1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23  Neste side »

10 SISTE LINKER
1) Martinsen Limousine
2) Sentrum Lyd
3) Russebussutleie

 
Om Russebuss.no | Vilkår og Regler | Tips ossCopyright © 2002-2011 - Anders Venaas